Spacery terapeutyczne to przyjemna alternatywa dla zajęć stacjonarnych. Łączą ruch z ćwiczeniami poznawczymi oraz okazją do relaksu. Przy sprzyjającej pogodzie bardzo polecamy.
Poniżej przykładowy scenariusz:
Tytuł: Spacer terapeutyczny jako wsparcie terapii afazji.
Tematyka i cele:
- wzmocnienie chęci i motywacji do ćwiczeń
- ćwiczenia wywoływania głosek P, B, M, F, W, Ł oraz K, G, H
- usprawnienie pamięci operacyjnej
Cele zoperacjonalizowane:
Uczestnik zajęć (pacjent):
- nabiera większej chęci do ćwiczeń
- usprawnia zdolność rozpoznania i realizacji głosek wargowych, wargowo-zębowych i tylnojęzykowych
- rozwija sprawności pamięciowe
Wprowadzenie do zajęć:
- aktywności relaksacyjne umożliwiające rozluźnienie poszczególnych grup mięśni (relaksacja całego ciała ze szczególnym uwzględnieniem mięśni krtani, gardła, mięśni twarzy i języka)
- ćwiczenia oddechowe ukierunkowane na świadomą kontrolę oddechu (w tym nabieranie, wstrzymywanie i wypuszczanie powietrza)
Zajęcia właściwe (część zasadnicza):
- ćwiczenia sensoryczne (w tym aktywności łączące percepcję wzrokową oraz dotyk i ruch z kształtem liter) oraz ćwiczenia słuchu fonemowego
- ćwiczenia fonacyjne
- ćwiczenia gnozji somestetycznej (czucia ułożenia poszczególnych części aparatu artykulacyjnego) oraz syntezy sekwencyjnej (organizacji w czasie ruchów aparatu artykulacyjnego)
- ćwiczenia naprowadzania na głoski i sylaby z wykorzystaniem kontekstu
- ćwiczenia ze skojarzeniami (pola semantyczne i fonologiczne)
- ćwiczenia z porzekadłami naprowadzającymi na wybrane głoski
- ćwiczenia z rymami
- próby czytania globalnego
Zakończenie zajęć
Pomoce odpłatne:
Karty pracy GŁOSKI P B M F W Ł |
Karty pracy GŁOSKI K G H |
(dla chętnych Fundacja przygotowuje indywidualne zestawy kart terapeutycznych - zapraszamy do kontaktu: fundacja@mediko.org.pl)
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz